05-01-2008 Vakantie Nieuw Zeeland (3), Christchurch naar Moeraki.

Vanaf Hongkong in twaalf uur naar Auckland. Vier uur wachten en dan nog een dik uur vliegen naar Christchurch. Onderweg een vijf uur kwijtgeraakt, een nacht niet geslapen en nog vol indrukken van Hongkong.
Ons eerste b&b ligt vlak bij het vliegveld. Alleraardigste mensen ontvangen ons, laten ons de eerste, erg lekkere NZ wijn proeven, reserveren een tafeltje in een restaurant, brengen ons daar heen, halen ons weer op en stoppen ons bijna ook nog in. We konden ons geen betere ontvangst voorstellen.
In het restaurant lijkt de steak van een dinosaurus afkomstig te zijn, zo groot. Maar wel verschrikkelijk mals.
Kun je je voorstellen dat we lekker hebben geslapen??

Hallo daar,

Laatste keer dat we een mail verstuurden was, denk ik, net voordat we uit Hongkong vertrokken.
We vertrokken ‘s avonds om 9 uur Hongkong tijd.
Vliegen duurde 11 uur, dus denk je om 8 uur ‘s ochtends aan te komen.
Onderweg heeft iemand iets met de klok gedaan, want toen we landen was het 1 uur ‘s middags.
Dat was in Auckland op het noordelijke eiland van Nieuw Zeeland.
Om 5 uur hadden we nog een vlucht naar Christchurch op het zuidelijke eiland.
Die vlucht duurde maar een uur en 10 minuten en we konden zien dat we over bergen met sneeuw heen vlogen.Om 10 over zes landen we in Christchurch, tot een ieders verbazing: (precies op tijd) dit was de boemel die elke 2-3 uur vertrok/aankwam en meestal een uur te laat was.
Om half acht in ons eerste bed&breakfast, vlak bij het vliegveld.
Ontzettend aardige mensen, die ons na een glaasje witte wijn (uit nieuw zeeland) naar een restaurant in de buurt hebben gebracht (en later weer opgehaald).
Daar hebben we ons eerste kouwe pilsje gepakt en zijn we niet eens ingestort. (was ondertussen wel bijna 36 uur geleden dat we een bed hadden gezien)
Daarna heerlijk gegeten, Nelie had een t-bone steak van een halve meter. om 10 uur onze bedjes in en lekker slapen.

De eigenaar van de b&b is ook de trotse bezitter van een van de vier Wolsely-Siddeley 1909 automobielen in de wereld. Die moeten we uitgebreid bekijken. Motertje moet lopen en we mogen allemaal plaatsnemen voor een foto. Elk jaar rijdt de auto nog mee in diverse rally’s.

Volgende morgen half negen echt New Zealand  ontbijt: beginnen met vers fruit/cereals/yoghurt.

Daarna spek/eieren/geroosterd brood, verse jus, koffie, thee, heerlijk.
b&b had drie kamers, en die waren die nacht alle drie bezet.
Wij, een Duits echtpaar en een Amerikaans (Californië).
Prachtige verhalen, samen met de kiwi’s (zo noemen de nz-ers zichzelf)
Voordat we verder konden moesten we eerst de b&b baas zijn oude auto bekijken. (Wolsely uit 1904, allemaal helm/bril op en samen op de foto)
Toen onze auto opgehaald en zonder welke instructie dan ook wegrijden.
Voor ons aan de verkeerde kant, maar dat doen ze hier allemaal.
Omdat stuur ook aan de verkeerde kant zit, is het erg meegevallen en hadden we binnen vijf minuten bijna boete voor te snel rijden.

Lake Tekapo.
Zondagmorgen vroeg de huurauto opgehaald en gestart met links rijden. Omdat stuur ook aan de verkeerde kant zit, valt het allemaal wel mee. Na vier uur rijden komen door de bergen aan bij een verschrikkelijk blauw meer. Helemaal onder indruk van dat blauw, die bergen en de ruimte, drinken we onze eerste fles nz bier en eten we malse kleine lammetjes.

B&b eigenaren zijn oud-schapenboeren. 7.000 schapen (ooien), veel werk, maar wel mooi. Nu in de zeventig, managen ze nog 40 vakantiewoningen. ‘s Avonds om elf uur helpen we mee lakens te vouwen, werk is nooit klaar. We eten zelfgebakken taart, zelfgemaakte jam en eigengebakken brood. Mevrouw is ook trouw-ambtenaar. Daar wordt veel gebruik van gemaakt.

Blauw water, blauw grauwe wolken, blauwe lucht.
Grote bergen, veel ruimte.
Rust!!!
Op het terras, aan onze eerste Steinlager pilsje. Zonder schuim, want dat kan er meer in het glas.
Spreekt ons wel aan.
Al drinkend genieten van het uitzicht.

Halverwege tussen Christchurch en Dunedin liggen op het strand de Moeraki Boulders. Deze grote bolvormige stenen hebben een oppervlak dat lijkt op het schild van een schildpad. De Moeraki Boulders hebben een vulkanische oorsprong en zijn zo’n 60 miljoen jaar geleden gevormd door chemische processen in de zeebodem. Door erosie komen ze uit de kliffen tevoorschijn.
Iedere reisgids schrijft erover, dus moet je ze zien. Klaar!!!

Print Friendly, PDF & Email
Join the discussion

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Website van Nelie en Lieuwe

Menu

Lieuwe

Geboren en getogen in Friesland
Na 55 jaar verhuist naar Auckland, Nieuw Zeeland.
Houdt van lekker eten, wijn en werken.